Vejledning til
Lav et moodboard
Med udgangspunkt i et begreb skal stemningen i begrebet formidles visuelt i en billedcollage, kaldet et moodboard. Eleverne går i dybden med begrebet og træffer valg om udseende af bla. lokation, karakterer og rekvisitter, der kunne høre til begrebet "univers". Valgene omsættes i et digitalt eller analogt moodboard.
Målsætning
- At kunne uddrage stemningen fra en tekst og omsætte den til søgeord.
- At kunne producere et moodboard, der klart kommunikerer et univers og en stemning fra en tekst. Visualisering er en kernekompetence i dette arbejde.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Vi anbefaler, at brugerne benytter det gratis billedbehandlingsprogram Pixlr til aktiviteten. Der guides i brugen af Pixlr ift. denne aktivitet.
Andre programmer, der kan arbejde simpelt med billeder i lag, kan også bruges, fx Word, Powerpoint eller Publisher.
Vær opmærksom på at brugerne skal hente billeder fra internettet, som indsættes i deres moodboards. Disse billeder er ofte rettighedsbeskyttede. Det er ok at bruge dem i øvelsessammenhæng, men eleverne skal være varsomme med at dele deres produkt med andre gennem internettet. Fra aktiviteten guides til at finde godkendte billeder via Google billeder.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Arbejde i små grupper.
- Overføre billeder til en computer
- Ligge billeder i lag på hinanden i et simpelt billedprogram (fx Pixlr, Word)
Tip til brug i andre sammenhænge
Man kan bruge moodboards til at skabe univers-stemninger inden for forskellige fagmråder. Fx i forhold til emnet 2. verdenskrig (historie), en skovsø (biologi), et sted i et andet land (geografi) osv.
Tips til evaluering
- Lad eleverne vise deres mooodboards for en anden person/gruppe, der har arbejdet med den samme aktivitet, uden at forklare noget.
- Lad respondenten/respondentgruppen fortælle, hvilken stemning moodboardet udtrykker. Både helt overordnet og i de enkelte elementer.
- Var det den samme stemning, eleverne selv havde til hensigt at formidle med moodboardet?