To synspunkter mødes i dette eksempel. Bemærk, hvem og hvordan der argumenteres for og imod sagen.

Før du begynder

Lav en radiomontage

Det bliver du bedre til:

  • At lave en radiomontage.
  • At præsentere argumenter for og imod en sag.
  • At interviewe andre mennesker.
  • At redigere et interview
  • At lave et samlet lydbillede ved at mixe forskellige lydspor sammen.
  • At bruge speak, musik og atmosfærelyd som virkemidler.
  • At bruge et lydredigeringsprogram.

Det skal du bruge:

Trin for trin

1

For og imod 30 min.

I skal lave en radiomontage, hvor to sider af samme sag belyses.

TIP

TIP: En radiomontage tager udgangspunkt i virkeligheden og skal indeholde faktuelle oplysninger - det kan fx være en speak, der fortæller objektivt om sagen.

Men det er tilladt at bruge fiktive elementer til at belyse sagen - fx selvopfundne interviewpersoner, der repræsenterer hver sit syn på sagen.

Der bruges gerne virkemidler som atmosfærelyd og musik til at underbygge stemningen i programmet.

Hvis I ikke allerede har læst om sagen, som programmet skal handle om, så start med at researche på den. Fx på nettet.

Tag noter og diskutér, hvad der er mest interessant for jer.

Find gode argumenter for og imod sagen.

 

 
2

Hvorfor, til hvem og hvor?

Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.

1. Vælg en kombination

Tag tre valg!

Træk i markeringerne nedenfor, og få input til at tænke over:

  • Hvad du/I vil med din/jeres SmåP?
  • Hvem den er til?
  • Hvor den skal vises?
3

Radiomontage-board 30 min.

 

Udfyld radiomontage-boardet.

TIP

TIP: Hvis I skal optage uden for skolen, så husk at få tilladelse til det af begivenhedens arrangør.

Lav om muligt også forhåndsaftaler med de personer, I vil interviewe.

 
4

Produktion 1 time

Nu skal I producere jeres optagelser. Tag udgangspunkt i det udfyldte radiomontage-board (tag det med på optagelserne).

Brug en smartphone som lydoptager.

Optag jeres speak, dvs. iagttagelser fra begivenheden (3-5 min. er passende).

Optag jeres interview (2-4 min. er passende).

Optag atmosfærelyde på stedet.

Var der nogle planlagte lyde, I ikke kunne optage, så prøv at finde dem på nettet ved at bruge værktøjet Guide til gratis lydeffekter

TIP

TIP: Hvis I følger ovenstående tidsangivelser, kommer I til at lave en radioreportage på 3-5 minutter.

 

 
5

Program til lydredigering 15 min.

Dit program skal laves i et lydredigeringsprogram, som kan arbejde med flere spor samtidig. Vi anbefaler Soundation via Skoletube. Ellers kan Audacity, som er gratis, bruges.

Åbn Soundation

Se denne guide til Soundation (klik på billedet for at se billedserie i stor): 

Slide1
Slide2
Slide3
Slide4
Slide5
Slide6
Slide7
 
6

Redigering 45 min.

Tag udgangspunkt i radiomontage-boardet igen. Der kan selvfølgelig være sket noget under optagelserne, som gør, at I må justere jeres planlagte struktur. Tal om det først; men husk, at programmet skal indholde 1. Indledning2. Diskussion og 3. Afrunding.

Importer speaken i lydredigerings-programmet. Klip den til, så kun de bedste bidder er tilbage.

Importer interviewet i lydredigerings-programmet. Klip det til, så kun de bedste bidder er tilbage og argumanterne står skarpt overfor hinanden.

TIP

TIP: Det er tilladt at klippe i speak og interview, så længe den oprindelige mening med det sagte bevares.

Lær mere i værktøjet.

Placér speak og interviewstykkerne, så de giver mening i forhold til hinanden. 

TIP

TIP: Hvis I skifter emne og lydstykkerne ikke giver mening sammen, fungerer det ofte godt med en 'breaker', dvs. en stump af jeres atmosfærelyd.

Journalisten kan selvfølgelig også skifte emne gennem sin speak (fx "Nu er vi så kommet over til...")

Importer atmosfærelyde og placér dem de rette steder.

TIP

TIP: Der må gerne være atmosfærelyd under hele reportagen. Ofte ligger der noget i baggrunden på speak og interviews. Ellers tilføj det eller put noget ekstra på - så længe det gengiver stemningen fra begivenheden er det helt ok.

Det er rigtig godt, hvis I kan lave perioder uden speak, kun med atmosfærelyden.

Læg lydniveauerne, så de har det niveau, I synes passer. Det er vigtigt at skrue ned, når der tales; men ikke nødvendigvis helt ned.

Saadan Kan

 

 
7

Virker det? 15 min.

Afspil programmet for andre personer uden at forklare dem noget først.

Spørg dem:

  • Kan I lide montagen, og hvorfor?
  • Bliver hver side af sagen belyst lige grundigt?
  • Afslører producenterne af programmet en forkærlighed for en bestemt side af sagen?
  • Mener I programmet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Hvem mener I, er målgruppen?
  • Hvor mener I, programmet egner sig til at blive spillet?

Diskutér i jeres egen gruppe, om den anden gruppes oplevelse af jeres radiomontage passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

  • Gå tilbage til redigeringen, hvis noget kan gøres bedre.
 

Eksporter (gem) filen som en færdig fil af typen .wav, når I er færdige.