Vejledning til
Lav et moodboard
Brugerne arbejder med at skabe en stemning til udsagnet "At være dansk er...". De tager egne billeder, søger materiale på nettet og arbejder med kommunikationsværktøjet moodboard, som bruges af professionelle mediefolk til at formidle stemning ved hjælp af billeder.
Målsætning
- At kunne fortælle historier/skabe en stemning ved hjælp af en location.
- At kunne producere et moodboard, der klart kommunikerer en stemning.
FORUDSÆTNINGER
Vi anbefaler, at brugerne benytter det gratis billedbehandlingsprogram Photopea via Skoletube til aktiviteten. Der guides i brugen af Photopea ift. denne aktivitet.
Andre programmer, der kan arbejde simpelt med billeder i lag, kan også bruges, fx Word, Powerpoint eller Publisher.
Vær opmærksom på at brugerne skal hente billeder fra internettet, som indsættes i deres moodboards. Disse billeder er ofte rettighedsbeskyttede. Det er ok at bruge dem i øvelsessammenhæng, men eleverne skal være varsomme med at dele deres produkt med andre gennem internettet. På Medier for alle findes der en opdateret liste over gode steder på nettet at hente indhold - udpeg evt. en af disse ressourcer for eleverne.
Man kan også arbejde med følgende:
- Brugerne får moodboards fra andre grupper/par og skriver en historie til scenen.
- Brugerne laver moodboards til scener fra et filmmanuskript.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Arbejde i små grupper.
- Overføre billeder til en computer
- Ligge billeder i lag på hinanden i et simpelt billedprogram (fx Pixlr, Word)
Tip til brug i andre sammenhænge
Hvis der skal formidles en stemning om andet end et digt, en novelle eller et eventyr, kan moodboards også bruges som præsentationsværktøj. Lav fx et moodboard om en bestemt periode i historie eller om et habitat i natur/teknologi.
Tips til evaluering
- Lad brugene vise deres moodboards for andre personer eller en anden gruppe, der har arbejdet med den samme aktivitet, uden at forklare noget.
- Lad respondenterne fortælle hvilken stemning, moodboardet formidler, og evt. gætte på teksten.
- Var der overensstemmelse mellem den stemning producenterne ville opnå, og den stemning respondenterne nåede frem til?