Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp
Vejledning
  • Lyd
  • Produkt:
    45 sekunders radiospot i MP3-format
  • Varighed:
    4 lektioner
  • Niveau:
    Mellemtrin, Udskoling
  • Fag:
    Dansk, Dansk som andetsprog, Medier
  • Kan også bruges i:
    Historie, Kristendomskundskab, Musik
  • Anbefalet gruppestørrelse:
    2 personer

Vejledning til

Radiospot - Stop vold mod børn

Eleverne arbejder med at producere et radiospot ud fra et trukket spørgsmål om vold mod børn. De indtaler speak i programmet Audacity og vælger et passende stykke musik og lydeffekter. Derefter mixer de lydsporene, så de får et velfungerende radiospot, der formidler det valgte emne.

Målsætning
  • At sætte fokus på at børn har ret til et liv uden vold.
  • At skabe et samlet lydbillede, der fungerer.
  • At anvende lydens virkemidler.
  • At arbejde med lyd i flere lag.
  • At få forståelse for de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
  • At få erfaring med et lydredigeringsprogram som fx Audacity.

TEMA: STOP VOLD MOD BØRN

Undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde mellem DR, Red barnet og Station Next (der driver SmåP.dk). Hensigten med undervisningsforløbet er at sætte fokus på, at børn har ret til et liv uden vold. Materialet er produceret i forbindelse med børnerettigheds-dagen 2016.

Der er tre aktiviteter til temaet #Stop vold mod børn.

 

AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL

Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').

 

FORUDSÆTNINGER

Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et radiospot i Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.

Eleverne trækker på Trin 1 et spørgsmål om vold mod børn, fx retten til undervisning, som de skal oplyse om. Vi anbefaler, at de udfylder radiospot-boardet på Trin 1.

Bemærk, at noget af den musik og de lydeffekter, eleverne finder via værktøjet Guide til musik og lyd, er under Creative Commons-licens, så kunstneren skal krediteres. Dette kan gøres med tekst, der hvor radiospottet eventuelt deles (intranet, Facebook osv.).

TIP

TIP: Korrekt kreditering kræver: Sangtitel, komponistnavn, evt. udførende kunstners navn, og årstal.
Fx "Future Life", skrevet og sunget af af Derek Clegg, 2014.

Kompetencekrav

Eleverne skal kunne:

  • Være i stand til at bruge en computer på et niveau, hvor de har styr på at downloade, gemme og finde ting på denne.
  • Installere og (lære at) bruge et simpelt lydredigeringsprogram.
  • Arbejde selvstændigt i grupper.

Tip til brug i andre sammenhænge

Temaet ’Vold mod børn’ sætter fokus på, at børn har ret til et liv uden vold. Materialet er produceret i samarbejde med DR og Red Barnet i forbindelse med børnerettigheds-dagen 2016. Et radiospot kan også bruges til at oplyse om andre sager, fx nyt fra elevrådet, sportsklubben eller noget tredje.

Tips til evaluering

Eleverne opfordres til at afspille spottet for andre uden at forklare dem noget først, for at få dem til at relatere responsen, til de valg de tog under Til hvem, hvad og hvorfor.

Eleverne spørger:

  • Kan I lide spottet, og hvorfor.
  • Mener I spottet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor.
  • Hvem mener I, er målgruppen.
  • Hvor mener I, spottet egner sig til at blive spillet.

Derefter bliver eleverne bedt om at diskutere i deres egen gruppen, om respondentgruppens oplevelse af spottet passer godt til det, eleverne besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”

 

 

  • Print denne side
  • Hent som PDF-fil

Husk

Udstyr, der skal bruges til aktiviteten:

  • Computer med lydredigeringsprogrammet ”Audacity” (eller et andet lydredigeringsprogram)
  • Mulighed for lydoptagelse. Det vil sige en mikrofon eller en mobiltelefon. Husk kabel til overførsel af lydoptagelserne
  • Høretelefoner
  • Eventuelt split-stik til høretelefoner
Se aktivitet

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra