Vejledning til
Lav et radiospot
Brugerne arbejder med at producere et radiospot ud fra en trukket rettighed fra børnekonventionen. De indtaler speak i programmet Audacity og vælger et passende stykke musik og lydeffekter. Derefter mixer de lydsporene, så de får et velfungerende radiospot, der formidler den valgte artikel.
Målsætning
- At sætte fokus på én børnerettighed fra FN's Konvention om Barnets Rettigheder gennem en egenproduktion af et radiospot.
- At skabe et samlet lydbillede, der fungerer.
- At anvende lydens virkemidler.
- At arbejde med lyd i flere lag.
- At få forståelse for de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
- At få erfaring med et lydredigeringsprogram som fx Audacity.
TEMA: THE RIGHT TO LEARN
Undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde mellem Clio Online og Station Next (der driver SmåP.dk). Hensigten med undervisningsforløbet er at stille skarpt på FN’s børnerettighedskonventioner gennem selvstændige medieproduktioner. Dette sker i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder den 20. november 2014.
Der er fire aktiviteter til temaet - læs mere.
Denne aktivitet findes også i en engelsk version.
Læs om hele undervisningsforløbet på Engelskfaget.dk
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et radiospot i Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.
Brugerne trækker på Trin 1 en rettighed, fx retten til undervisning, som de skal oplyse om. Vi anbefaler, at de udfylder radiospot-boardet på Trin 1.
Bemærk, at noget af den musik og de lydeffekter, brugerne finder via værktøjet Guide til musik og lyd, er under Creative Commons-licens, så kunstneren skal krediteres. Dette kan gøres med tekst, der hvor radiospottet eventuelt deles (intranet, Facebook osv.).
TIP
TIP: Korrekt kreditering kræver: Sangtitel, komponistnavn, evt. udførende kunstners navn, og årstal.
Fx "Future Life", skrevet og sunget af af Derek Clegg, 2014.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Være i stand til at bruge en computer på et niveau, hvor de har styr på at downloade, gemme og finde ting på denne.
- Installere og (lære at) bruge et simpelt lydredigeringsprogram.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.
Mix også speak, musik og lydeffekter sammen for at oplyse om andre sager, fx nyt fra elevrådet, sportsklubben eller noget tredje.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at afspille spottet for andre uden at forklare dem noget først, for at få dem til at relatere responsen, til de valg de tog under Til hvem, hvad og hvorfor.
Brugerne spørger:
- Kan I lide spottet, og hvorfor.
- Mener I spottet hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor.
- Hvem mener I, er målgruppen.
- Hvor mener I, spottet egner sig til at blive spillet.
Derefter bliver brugerne bedt om at diskutere i deres egen gruppen, om respondentgruppens oplevelse af spottet passer godt til det, brugerne besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”