Vejledning til
Plakat remake
Brugerne arbejder med billeder og udtryk. De skal genskabe en filmplakat i en ny genre og med dem selv i motivet. De skal reflektere over, hvilken historie de vil fortælle med billedet, samt hvilke virkemidler de dertil vil anvende.
Målsætning
- At arbejde med billedudtryk (motiv, beskæring, farve og tekst) i forhold til indhold.
- At arbejde med genrer.
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Til aktiviteten skal der anvendes et online, grafisk redigeringsprogram. Pixlr bruges som eksempel i aktiviteten og er gratis. Men betalingsprogrammer som Microsoft Publisher eller Adobe Illustrator kan også bruges. Til simple plakater kan også PowerPoint eller Word anvendes.
Det er, som med alle andre programmer, en god ide selv at lege lidt med Pixlr, inden man giver sig i kast med opgaven.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Betjene kamera og computer på basalt niveau.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
- Kunne færdes udenfor skolen eller fritidstilbuddet hvis nødvendigt.
Tip til brug i andre sammenhænge
I kan også lave plakater til fx noveller, romaner, musik eller om historiske perioder.
Tips til evaluering
Brugerne opfordres til at vise deres plakat til andre for at få dem til at vurdere det samlede produkt.
Respondentgruppen får følgende spørgsmål:
- Kan I lide plakaten, og hvorfor?
- Mener I plakaten hovedsageligt er information/oplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
- Hvem mener I, er målgruppen?
- Hvor mener I, plakaten egner sig til at blive vist?
Derefter bliver brugerne bedt om at diskutere i deres egen gruppen, om respondentgruppens oplevelse af plakaten passer godt til det, brugerne selv besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”