Vejledning til
Lyddigt - The Right to Learn
Brugerne arbejder med at skrive og indtale et digt ud fra en børnerettighed, som de trækker i generatoren. De arbejder med lydprogrammet Audacity, hvor de mixer den indtalte tekst med underlægningsmusik og arbejder på at skabe balance mellem tekst og musik.
Målsætning
- At sætte fokus på én børnerettighed fra FN's Konvention om Barnets Rettigheder gennem en egenproduktion af et lyddigt.
- At udforme et digt.
- At udvide udtrykket af indtalt tekst med underlægningsmusik.
- At mikse to lydspor sammen.
- At bruge lydredigeringsprogrammet Audacity (eller andet).
TEMA: THE RIGHT TO LEARN
Undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde mellem Clio Online og Station Next (der driver Småp.dk). Hensigten med undervisningsforløbet er at stille skarpt på FN’s børnerettighedskonventioner gennem selvstændige medieproduktioner. Dette sker i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder den 20. november 2014.
Der er fire aktiviteter til temaet - læs mere.
Læs om hele undervisningsforløbet på Engelskfaget.dk
AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL
Se de detaljerede mål på Materialeplatformen (klik på fanebladet 'Undervisningsinformation').
FORUDSÆTNINGER
Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et lyddigt i Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen.
Brugerne trækker på Trin 2 en rettighed, som de først skal skrive et digt ud fra og efterfølgende lægge lyd til.
Bemærk, at noget af den musik og de lydeffekter, brugerne finder via værktøjet Guide til musik og lyd, er under Creative Commons-licens, så kunstneren skal krediteres. Dette kan gøres med tekst, der hvor reklame-spottet evt. deles (intranet, Facebook osv.).
TIP
TIP: Korrekt kreditering kræver: Sangtitel, komponistnavn, evt. udførende kunstners navn, og årstal.
Fx "Future Life", skrevet og sunget af af Derek Clegg, 2014.
Kompetencekrav
Brugerne skal kunne:
- Skrive et digt og arbejde kreativt med dets udtryk.
- Være i stand til at bruge en computer på et niveau, hvor de har styr på at downloade, gemme og finde ting på denne.
- Installere og (lære at) bruge et simpelt lydredigeringsprogram.
- Arbejde selvstændigt i grupper.
Tip til brug i andre sammenhænge
I temaet "The Right to Learn" sættes der fokus på børnerettigheder i forbindelse med 25 års jubilæet for FN’s Konvention om Barnets Rettigheder i 2014.
Aktiviteten kan også bruges i andre sammenhænge, hvor indtalt tekst og musik kan kombineres til et sammenhængende lydspor.
Tips til evaluering
Lad brugerne afspille deres lyddigt for nogle af deres kammerater, og opfordr dem til at bede respondenterne om at vurdere, om musikken passer til digtet, og om balancen mellem baggrundsmusik og digtoplæsning fungerer.