Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp
Vejledning
  • Hel film
  • Produkt:
    Et nyhedsindslag
  • Varighed:
    6 lektioner
  • Niveau:
    Mellemtrin, Udskoling, Gymnasie
  • Fag:
    Filmkundskab, Kristendomskundskab, Medier, Kulturfagsprøven
  • Kan også bruges i:
    Historie, Engelsk, Dansk
  • Anbefalet gruppestørrelse:
    2-3 personer

Vejledning til

Lignelser i TV-avisen

Eleverne laver et indslag til tv-avisen over en begivenhed – i dette tilfælde en lignelse – som de lever sig ind i og ”tager ud til”. De omfortolker lignelsen til nutiden, optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.

Målsætning
  • At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
  • At kunne forstå det almengyldige ved en lignelse.
  • At kunne omsætte en lignelse fra tekst til billede i en nutidig kontekst.

AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL

TIP

TIP: I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer et nyhedsindslag med udgangspunkt i en lignelse.

Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere nyhedsindslag i andre fag, fx. over aktuelle eller historiske begivenheder.

Forenklede Fælles Mål for faget Religion, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin) 

Bibelske fortællinger:

  • Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.

Bibelen:

  • Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv.
  • Eleven har viden om fortællinger fra Det gamle og Det nye Testamente.
  • Eleven kan reflektere over de bibelske fortællingers tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
  • Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i bibelske fortællinger.
  • Eleven kan tolke de bibelske fortællingers betydning i sprog, kunst og samfund.
  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk perspektiv.

Kristendom:

  • Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
  • Eleven kan reflektere over kristne grundbegreber som tydninger af tilværelsen.
  • Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber og værdierne bag.
  • Eleven kan reflektere over betydningen af kristne symboler, ritualer, musik og salmer.
  • Eleven har viden om udlægninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer.

 

FORUDSÆTNINGER

I aktiviteten benyttes et særligt nyhedsrapport-skabelon fra iMovie, som letter arbejdet en del og samtidig hæver produktets production value. iMovie er et klippeprogram til iPad. Hvis det ikke allerede eksisterer på enheden kan det hentes som betalingsprogram i app-store.

Kompetencekrav

Brugerne skal kunne:

  • Betjene tablet på basalt niveau.
  • Arbejde selvstændigt i grupper.

Tip til brug i andre sammenhænge

Man kan også lave nyhedsindslag i andre fag. Rapporter fx fra et historisk brændpunkt eller fra en nutidig, lokal begivenhed.

Tips til evaluering

Lad eleverne spørge andre elever:

  • Kan I lide tv-indslaget eller ej - hvorfor?
  • Er det tydeligt hvad lignelsen handler om?
  • Hvordan fungerer interviewsene?

Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres nyhedsindslag passer godt til deres lignelse.  

 

Faglig konsulent på aktiviteten: Michael Nielsen, Antvorskov Skole.

  • Print denne side
  • Hent som PDF-fil

Husk

Udstyr, der skal bruges til aktiviteten:

  • iPad med klippeprogrammet 'iMovie'
  • Skriveredskaber
  • Evt. Mac-computer med iMovie til klipning (hvis I ikke klipper på iPad)
Se aktivitet

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra