Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp
Vejledning
  • Lyd
  • Produkt:
    En radiomontage
  • Varighed:
    4 lektioner
  • Niveau:
    Mellemtrin, Udskoling
  • Fag:
    Dansk, Engelsk, Samfundsfag, Dansk som andetsprog
  • Kan også bruges i:
    Historie, Kristendomskundskab
  • Anbefalet gruppestørrelse:
    2-4 personer

Vejledning til

Lav en radiomontage

Eleverne laver en radiomontage over en sag, som de først sætter sig ind i. De finder argumenter for og imod og laver så en livespeak, interviews og finder/optager atmosfærelyde og musik. Derpå redigerer de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed.

Målsætning
  • At arbejde med radiomontagen som genre.
  • At præsentere argumenter for en sag set fra flere sider.
  • At interviewe andre mennesker og redigere interviews.
  • At anvende lydens virkemidler - såsom speak, atmosfærelyd og musik - og få forståelse for deres funktion og karakteristika.
  • At arbejde med lyd i flere lag og forstå de forskellige lydspors indvirkning på hinanden i det færdige mix.
  • At skabe et samlet lydbillede, der fungerer.
  • At få erfaring med et lydredigeringsprogram såsom Soundation (Skoletube) eller Audacity.

 

LIDT OM RADIOMONTAGEGENREN

Se opslag på Den store danske.

 

FORUDSÆTNINGER

Hvis I har SkoleTube, så brug Soundation. Ellers hent og installer gratisprogrammet Audacity. Vi guider i brugen af begge.

Som underviser er det en fordel, hvis man selv har prøvet at lave et program i Soundation eller Audacity, således at man har en god føling med, hvordan man bedst kan vejlede i forhold til at få lydlagene til at passe sammen. 

Aktiviteten kan både bruges til at producere radiomontager over sager eller begivenheder, hvor eleverne selv skal ud og rapportere fra omverdenen, og sager eller begivenheder (fx historiske eller på steder uden for rækkevidde), hvor eleverne må researche og forestille sig situationen, der dækkes, og de personer, der medvirker (og som eleverne selv spiller). En litterær tekst kan fint fungere som forlæg.

Varigheden af aktiviteten afhænger meget af, om eleverne skal ud og rapportere, eller om de kan lave det hele foran computeren. Gruppestørrelsen afhænger også heraf. Hvis der er personer, der skal spilles, skal gruppen være større.

En ud-af-huset-reportage kan laves af 1-2 elever. Hvis det er et par, kan de evt. interviewe hinanden om deres iagttagelser på stedet - det er en helt valid form, som kan være lettere at udføre og endda tilføre reportagen dynamik (en elev kan evt. raportere, hvad der ses, mens den anden raporterer, hvad der høres).

 

Kompetencekrav

Brugerne skal kunne:

  • Kunne optage lyd med en smartphone og overføre optagelserne til en computer.
  • Være i stand til at downloade, gemme og finde ting på en computer.
  • Lære at bruge et simpelt lydredigeringsprogram.
  • Arbejde selvstændigt i grupper og evt. kunne færdes selvstændigt uden for skolen.
  • Installere et program, hvis der arbejdes med Audacity

  • Print denne side
  • Hent som PDF-fil

Husk

Udstyr, der skal bruges til aktiviteten:

  • Computer
  • Lydredigeringsprogram - fx. Soundation (via SkoleTube) eller Audacity
  • En digital lydoptager - fx. tablet eller mobil. Husk overførselskabel.
Se aktivitet

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra