Før du begynder

Hvad har du i lommen?

Det bliver du bedre til:

  • At interviewe (dig selv)
  • At arbejde med dokumentariske virkemidler
  • At optage video, klippe og arbejde med lydsiden i en film.

Det skal du bruge:

Trin for trin

Lav en film om indholdet af jeres lommer

I skal i par hver især lave en dokumentar på 1 minut om jeres makker med udgangspunkt i indholdet i vedkommendes lommer eller taske.

1

Optagelse 45min

Gå sammen to og to.

Du skal selv lave optagelserne til den dokumentar, der omhandler dig selv, mens din makker senere klipper materialet sammen. I kan også vælge at filme hinanden - en ad gangen efter denne recept:

Vælg om du vil tage udgangspunkt i indholdet i din lomme eller i din taske, og læg indholdet ud på bordet. Vælg gerne en ting, der betyder noget for dig.

Lommeindhold1


INTERVIEWET

Optag 2-3 minutter selfie-interview, hvor du fortæller om indholdet foran dig. Fortæl om 1-3 genstande.

Du skal bl.a komme ind på:
- Hvordan har du fået fat i genstandende?
- Hvad bruges de til?
- Hvad siger genstandene om dig? Hvad betyder de for dig?

Inddrag gerne forskellige sanser i beskrivelsen. Hvordan føles den? Farve? Lugt. Osv.

Overvej følgende

Overvej følgende:

  • Skal tingene tages frem undervejs, så der opstår noget spænding om, hvad der trækkes op? Eller er tingene fremme ved filmens start, fx på et bord?
  • Hvor skal det filmes henne? Overvej om location kan have en betydning for fortællingen.
  • Hvordan stemningen i rummet, lyset og lydene spiller sammen med selve fortællingen.

GENSTANDENE
Når du har optaget interviewet skal du:

Optag minimum 12 klip af genstandende (evt også dig selv), hvor du ikke siger noget. Hvert klip skal minimum vare 10 sekunder.

Pixabay Key 106885

Det skal altså alene være billedet, der skaber fortællingen, stemningen og betydningen af genstandene. Sørg for ro omkring dig, mens du optager.

Sørg for både for at være tæt på (nærbillede), langt fra (totaler) og det i mellem.

Placér gerne genstandende på nye steder, som er med til at understrege deres betydning.

 

Skoletubelogo (1)

Upload optagelser til en kanal på Skoletube. 

Begge deltageres optagelse(r) skal uploades til en fælleskanal på Skoletube, som I begge har adgang til.

Upload kan ske direkte fra den enhed, optagelsen ligger på ved at logge ind på Skoletube.dk. Husk at vælge den rette kanal (opret eventuelt en).

2

Importer 15min

Da I hver især skal klippe en portrætfilm af det materiale den anden har optaget, skal I importere den andens materiale til klippeprogrammet.

I kan bruge hvilket som helst klippeprogram til at sætte jeres film sammen, men vi anbefaler, at I bruger WeVideo via Skoletube. 

Åbn WeVideo via Skoletube.

Importer kanalen med jeres videofiler. Se her hvordan (klik på 1. billede for at se i stor): 

Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide1
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide2
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide3
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide4
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide5
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide6
Wevideo Import Af Ressourcekanal 2024 Slide7
 
3

Klipning 45min

Nu er det blevet tid til at sætte optagelserne sammen i de to portrætfilm.

Klip hver især en lille portrætfilm af den andens optagelser. Den færdige film skal vare 1-2 minutter.

Her kan du se hvordan WeVideo fungerer:

Wevideo 2024 Slide2
Wevideo 2024 Slide3
Wevideo 2024 Slide4

Følg så disse trin:

  1. Start med at lægge selfie-interviewet ned i timelinen. Klip de dele ud af interviewet, som ikke skal være med.
  2. Læg herefter optagelserne af genstandene ind i videosporet ovenover, hvor de passer ind (læg dem i Text-sporet eller tilføj et nyt Video-spor). 
  3. Filmen skal ikke vare mere end 1-2 minutter.
  4. Overvej om der skal musik på filmen, og se evt hvordan du finder rettighedsfrit musik i guiden "Musik og lyd" under Værktøjer.
  5. Til slut skal der både en titel og credits (f.eks rulletekster) på filmen. Brug menuen Text.
 

Eksporter filmen ved at klikke på "Export".

Eksporter f.eks til en fælles klassekanal på Skoletube.

4

Virker det? 45min

Se hinandens film i klassen. Diskutér hvordan filmene fungerer:

  • Hvad fortæller filmen om genstandenes ejer?
  • Hvordan fungerer klippene af genstandene sammen med interviewet?
  • Hvis der er musik på, hvad gør det så for filmen?