Små Produktioner
  • Forsiden
  • For undervisere
  • Aktiviteter & vejledning
  • SmåP i undervisningen
  • SmåP og udstyret
  • Om Småp
Vejledning
  • Hel film
  • Produkt:
    Et nyhedsindslag
  • Varighed:
    5 lektioner
  • Niveau:
    Udskoling, Gymnasie
  • Fag:
    Dansk, Filmkundskab, Kristendomskundskab, Medier
  • Anbefalet gruppestørrelse:
    2-3 personer

Vejledning til

Lignelser i TV-avisen

Eleverne laver et indslag til tv-avisen over en begivenhed – i dette tilfælde en lignelse – som de lever sig ind i og ”tager ud til”. De omfortolker lignelsen til nutiden, optager deres studieoplæg og tager i “marken” for at optage et interview samt illustrerede billeder. Derpå klipper de råmaterialet sammen til en velfungerende helhed på 2-3 min.

Målsætning
  • At producere et troværdigt nyhedsindslag til en tv-avis.
  • At kunne forstå det almengyldige ved en lignelse.
  • At kunne omsætte en lignelse fra tekst til billede i en nutidig kontekst.

AKTIVITETEN IFT. NYE FÆLLES MÅL

TIP

TIP: I aktiviteten gås der ud fra, at eleverne producerer et nyhedsindslag med udgangspunkt i en lignelse.

Aktiviteten kan sagtens bruges som proces- og teknisk guide til at producere nyhedsindslag i andre fag, fx. over aktuelle eller historiske begivenheder.

Forenklede Fælles Mål for faget Religion, færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin) 

Bibelske fortællinger:

  • Eleven kan tolke grundlæggende værdier ud fra centrale bibelske fortællinger.

Bibelen:

  • Eleven kan tolke centrale fortællinger fra Det Gamle og Nye Testamente i et nutidigt og historisk perspektiv.
  • Eleven har viden om fortællinger fra Det gamle og Det nye Testamente.
  • Eleven kan reflektere over de bibelske fortællingers tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål.
  • Eleven har viden om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i bibelske fortællinger.
  • Eleven kan tolke de bibelske fortællingers betydning i sprog, kunst og samfund.
  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers spor i kulturen i et nutidigt og historisk perspektiv.

Kristendom:

  • Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.
  • Eleven kan reflektere over kristne grundbegreber som tydninger af tilværelsen.
  • Eleven har viden om centrale kristne grundbegreber og værdierne bag.
  • Eleven kan reflektere over betydningen af kristne symboler, ritualer, musik og salmer.
  • Eleven har viden om udlægninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer.

 

TRIN FOR TRIN

På Trin 1 fortolkes tekstoplægget og føres op til nutiden.

På Trin 2 forbereder eleverne studiet og interviewet i marken ved at udfylde to boards. Gennemgå gerne deres beslutninger med dem, især at de har udtænkt relevante iluustrerende billeder til indslaget.

På Trin 3 optages der. Gennemse gerne materialet med dem, før næste trin. Kan man høre, hvad der bliver sagt? Er der illustrerende billeder til indslaget.

På Trin 4+5 importeres nyhedsindslaget og redigeres. Vi anbefaler at I om muligt klipper i WeVideo på Skoletube, men andre programmer kan også bruges.

På Trin 6 evalueres nyhedsudsendelserne (se nedenfor).

 

Kompetencekrav

Brugerne skal kunne:

  • Betjene tablet på basalt niveau.
  • Arbejde selvstændigt i grupper.

Tip til brug i andre sammenhænge

Man kan også lave nyhedsindslag i andre fag. Rapporter fx fra et historisk brændpunkt eller fra en nutidig, lokal begivenhed.

Tips til evaluering

Lad eleverne spørge andre elever:

  • Kan I lide tv-indslaget eller ej - hvorfor?
  • Er det tydeligt hvad lignelsen handler om?
  • Hvordan fungerer interviewsene?

Bed brugerne om at diskutere i deres egen gruppe, om de andres oplevelse af deres nyhedsindslag passer godt til deres lignelse.  

 

Faglig konsulent på aktiviteten: Michael Nielsen, Antvorskov Skole.

  • Print denne side
  • Hent som PDF-fil

Husk

Udstyr, der skal bruges til aktiviteten:

  • iPad med klippeprogrammet 'iMovie'
  • Skriveredskaber
Se aktivitet

SmåP er udviklet af Station Next med støtte fra