Film-aktiviteter til hjemmeskolen
Det er svært under covid-19 at arbejde med praktisk filmproduktion i hjemmeskolen pga den kollaborative arbejdsform. Det synes vi på SmåP.dk er synd.
Derfor har vi samlet nogle selvinstruerende film-aktiviteter som eleverne kan lave på egen hånd med det udstyr de har til rådighed.
Nogle af aktiviteterne laves udelukkende på computer, mens andre af aktiviteterne fordrer at eleverne bevæger sig ud i deres omgivelser og indsamler billede eller lyd, der senere skal bearbejdes til et færdigt produkt.
Aktiviteterne er af varierende længde.
Der vil løbende blive føjet nye aktiviteter til listen. Meld dig til nyhedsbrevet for at følge med.

Lav en liste-film
Coronanedlukning og hjemmeskole kan være frustrerende. Men i denne aktivitet skal eleverne lave en film på max. 3 min, hvor de med glimt i øjet lister fem fordele op ved pandemien. De skal både planlægge, optage, klippe filmen sammen og indsætte musik og grafik.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: Mindst 6 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Hvad har du i lommen?
Eleverne skal i par hver især lave en mini-portrætdokumentar på 1 minut om makkeren ud fra det indhold, vedkommende har i lommen. Man optager eget interview og indhold i lommen og giver råmaterialet til makkeren, der klipper en færdig film af det.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 4 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Film et helt særligt sted
Eleverne får praktisk erfaring med tre modaliteter ved at lave en poetisk dokumentarfilm om et sted, der betyder noget for dem. De optager en billedside, skriver og indtaler voice over, finder et stykke musik og klipper det hele sammen.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 5 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Skab en hårdtslående film
Lav en fælles film - hver for sig. I denne filmstafet optager alle elever individuelt korte actionklip, som deles og klippes sammen til en fælles kick-ass slagsmålsfilm.
Kræver adgang til Skoletube.
Fag: Dansk, Filmkundskab, Medier
Niveau: Udskoling, Gymnasie
Tid: 3 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Chok & spænding i gyserfilm
Eleverne lærer om forskellen på chok og spænding og klipper så selv på deres egen computer eller tablet en gyserscene ud fra det forproducerede råmateriale. De skal også designe en effektiv lydside til at bære stemningen.
Kræver adgang til Skoletube.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 3 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Hit med historien
Eleverne arbejder i denne aktivitet med finde frem til idéer og herefter strukturere idéerne, så de egner sig til at blive produceret som en kortfilm (måske på den anden side af nedlukningen?). Produktet er en synops eller en videopitch.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 4 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Dragelyd til skammerens datter
Ved at sammensætte lydeffekter fra et lydbibliotek skaber eleverne selv dragelydene til en scene fra 'Skammerens datter'. Derefter tilføjer de øvrige effekter, atmosfærelyd og et stykke musik, så scenen til sidst får et professionelt finish. Eleverne får gennem aktiviteten en forståelse for lydsidens betydning for den endelige film.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 4 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Steder der fortæller
I denne aktivitet skal eleverne arbejde med et sted som udgangspunkt for universskabelse. Eleverne skal ud i deres lokalområde og undersøge et sted, de finder interessant, gennem et kamera. Hele aktiviteten kan bruges som udgangspunkt for idéudvikling til en fortælling (f.eks en kortfilm).
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 3 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Klip en scene
Eleverne arbejder med at klippe en scene ud fra færdigproducerede filmklip, og lærer hvordan forskellige billedudsnit er med til at dirigere tilskuerens opmærksomhed. Eleverne arbejder enten i WeVideo via Skoletube eller et andet klippeprogram de har adgang til.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 2 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten

Skab et lyddesign fra bunden
Eleverne trækker en filmscene uden lyd, som de skal planlægge og optage alle lyde til ude i den virkelige verden. Derefter sammensætter de lydsiden i et redigeringsprogram. Eleverne bliver gennem aktiviteten gjort bevidste om lydsidens forskellige lag.
Fag: Dansk, Filmkundskab
Niveau: Udskoling
Tid: 6 x 45 min.
Se vejledning - Se aktiviteten